پایان نامه تدوین چارچوبی جهت ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار

 پایان نامه رشته علوم اجتماعی

دانشگاه اهرا (س)

 

دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی

 

پایان نامه

 

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

 

رشته مدیریت گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته

 

عنوان

 

تدوین چارچوبی جهت ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار

 

استاد مشاور: دکتر آمنه خدیور

 

بهمن ماه سال 1391

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

 

 

 

چکیده

 

 

 

 با توجه به تغییرات سریع محیط و نیاز شدید سازمان ها برای رویارویی با این تغییرات در جهت حفظ مزیت رقابتی خود در مقابل رقبا، سازمان ها دیدگاه های سنتی وظیفه مدار را پاسخگوی نیازهای خود نیافتند و به مرور به سمت فرآیند مداری حرکت نمودند چرا که یکی از رویکردهای جدیدی که به سازمان ها در راه رقابت یاری رسانده است‌، رویکرد فرآیندگرایی و مدیریت مبتنی بر فرآیند است. با این دیدگاه بحث فرآیندهای کسب وکار و موضوعات ‌‌‌مرتبط با آن جزء موضوعات کلیدی است که در جهت بهبود عملکرد سازمان ها قابل بحث و مطالعه می باشد. یکی از موضوعات مهم در ارتباط با فرآیندهای کسب وکار بحث یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار و سنجش میزان یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار در سازمان ها می باشد. مطالعه نظرات اندیشمندان این حوزه بیانگر آن است که هر یک از این اندیشمندان به یک سری از ابعاد یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار در سازمان ها پرداخته اند، از این رو تا به حال چارچوبی فراگیر از ابعاد مطرح در یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار و نیز شاخص هایی معتبر جهت ارزیابی میزان یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار ارائه نشده است. بنابراین هدف این پژوهش ارائه چارچوبی جهت ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار می باشد. روش پژوهش برای ارائه چارچوب ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار در این مطالعه شامل مطالعات کتابخانه ای و میدانی می باشد. بدین صورت که با استفاده از روش متاسنتز(فراترکیب) به بررسی و تجزیه و تحلیل و ترکیب عوامل به دست آمده از مرور مقاله های انتخابی مورد نظر پرداخته می شود و چارچوب اولیه استخراج می گردد، سپس به منظور بومی سازی و تکمیل چارچوب جهت استفاده سازمان های ایرانی از نظرات خبرگان و کارشناسان بهره گرفته شده است. پس از تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در این مرحله، چارچوب اولیه اصلاح گردید و بدین ترتیب چارچوب نهایی ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار ارائه شد. در مرحله بعد به منظور انجام مطالعه موردی و  آزمون چارچوب تهیه شده در عمل، ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب و کار در شرکت خدمات انفورماتیک راهبر در دستور کار قرار گرفت. فرآیندهای کلیدی این شرکت به تفکیک واحدهای سازمانی شناسایی شده و میزان یکپارچگی در سطح کل و در سطح هر واحد با استفاده از پرسش نامه سنجیده شده است. پاسخ دهندگان به پرسش نامه مالکان فرآیندها و یا خبرگان آن حوزه فرآیندی بوده اند. در پایان، نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون های مختلف آمار استنباطی تجزیه و تحلیل و مقایسه شده است. نتایج به دست آمده توانایی چارچوب ارائه شده را در توصیف ، تحلیل و ارزیابی و مقایسه یکپارچگی فرآِیندها نشان می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: کلیات پژوهش 2

 

1-1- مقدمه 2

 

1-2- بیان مسئله 3

 

1-3- ضرورت پژوهش 3

 

1-4- اهداف پژوهش و علت انتخاب موضوع 6

 

1-5- پرسش های پژوهش 6

 

1-6- جنبه های نوآوری پژوهش 7

 

1-7- قلمرو زمانی و مکانی پژوهش 7

 

1-8- روش پژوهش 8

 

1-9- ساختار پایان نامه 8

 

1-10- تعریف واژگان کلیدی 9

 

1-11- نتیجه گیری 9

 

فصل دوم: ادبیات پژوهش 11

 

2-1- مقدمه 11

 

2-2- بخش اول: فرآیند کسب وکار 14

 

2-2-1- تعاریف 15

 

2-2-2- مدل های فرآیندی 18

 

2-2-3- عناصر تشکیل دهنده فرآیندها 22

 

2-2-4- دسته بندی فرآیندها 23

 

2-2-5- چارچوب نهایی اجزاء فرآیندهای کسب و کار 24

 

2-3- بخش دوم: یکپارچگی فرآیندهای کسب وکار 28

 

2-3-1-  تعاریف 28

 

2-3-2- عوامل زمینه ساز یکپارچگی فرآیندها 31

 

2-3-3- دسته بندی یکپارچگی فرآیندها 35

 

2-3-4- یکپارچگی فرآیندها در زنجیره تأمین 37

 

2-3-5- مدیریت زنجیره تأمین 37

 

2-3-6- یکپارچه سازی زنجیره تأمین 38

 

2-3-7- یکپارچگی فرآیندی زنجیره تأمین 41

 

2-4- بخش سوم: پیشینه پژوهش 44

 

2-4-1- نظرات آوبرت، وندن بوش و میگنرات سال 2003 44

 

2-4-2- نظرات برنت،وندن بوش و آوبرت سال 2009 44

 

2-4-3- نظرات موتچلر و بومیلر سال 2005 45

 

2-4-4- نظرات چن سال 2007 46

 

2-4-5- نظرات هاوسلادن و بچهیم در سال 2004 47

 

2-4-6- نظرات راوت و باساوارجی سال 2003 49

 

2-4-7- نظرات جانگ، چوی و همکاران سال 2010 49

 

2-4-8- نظرات علی و سوه سال 2006 49

 

2-4-9- نظرات موریسون، منزیس و دیگران سال 2009 50

 

2-4-10- نظرات کیم سال 2006 50

 

2-4-11- نظرات اچ وال بی و تینیکنز سال 2010 51

 

2-5- بخش چهارم: تدوین چارچوبی جهت ارزیابی یکپارچگی فرآیندهای کسب و کار با استفاده از روش متاسنتز 52

 

2-5-1- تعریف متاسنتز ( فراترکیب ) 52

 

2-5-2- ضرورت انجام متاسنتز 53

 

2-5-3- چگونگی انجام متاسنتز- گام های متاسنتز 53

 

2-6- نتیجه گیری 76

 

3- فصل 3: روش شناسی پژوهش 78

 

3-1- مقدمه 78

 

3-2- نوع پژوهش 79

 

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها